facebook

BMW X5 2009

See other trims

BMW X5 2009

La grosse ballerine

Par Daniel Rufiange

Plusieurs étaient sceptiques lorsque BMW a décidé de vivre la mode des VUS en lançant son X5. Le constructeur reconnu pour offrir une sensation de conduite axée sur le plaisir n'allait-il pas sortir des sentiers battus et s'éloigner de sa vocation et risquer l'aliénation de sa fidèle clientèle ? Près d'une décennie après son dévoilement, on compte maintenant sur trois utilitaires BMW, X3, X5 et X6, pendant que le X1 est tout près et que des plans sérieux pour des multi segments, possiblement nommées V3 et V5, viennent confirmer l'universalisation des produits du fabricant munichois. Les sceptiques ont été confondus …

Carrosserie

On a droit à deux versions du X5 qui sont directement associées à l'engin qui est boulonné entre les arches de roues avant. Le X5 ne fait pas dans la dentelle. Malgré des courbes anguleuses, sensuelles et musclées, sa taille s'apparente plus à celle d'un bulldozer. Les roues de 18 pouces, de série, ne sont pas étrangères à cette impression de massivité. Imaginez seulement lorsqu'il se retrouve chaussé de bottines de 19 ou 20 pouces, livrables en option sur les versions 3.0si et 4.8i, respectivement; le X5 parait alors monté pour la course. Et ce n'est pas seulement une illusion due à l'apparence. Nous sommes en présence d'un utilitaire qui peut vraiment être sport.La charpente du X5 est livrée avec des longerons de toit, un hayon à double ouverture ainsi qu'un déflecteur arrière, plus décoratif qu'utile… à moins de filer à 250 km/h sur l'autobahn.

Habitacle

La coquille du X5 est aussi accueillante et douillette qu'une suite nuptiale au Hilton. Une fois à bord, on découvre des baquets qui vont du confortable – standard et confort – à l'enveloppant – sport -. La présentation respecte la tradition BMW avec tout ce que cela impute de bon et de mauvais. Elle est jolie et simple mais demeure un peu froide. Les appliques de bois y ajoutent heureusement une touche de gaité. Le confort est indéniable mais pour profiter pleinement d'un véhicule aux multiples gâteries, il faut piger dans le volumineux catalogue d'options : système de reconnaissance vocale, volant chauffant, caméra de recul, aide au stationnement, affichage au pare-brise, zone quadruple de climatisation, alouette ! Malheureusement, la sélection d'options engraisse dérisoirement les poches du constructeur et vide les vôtres.

Mécanique

Trois moulins activent désormais le X5 depuis l’arrivée chez nous d’une version Diesel. La version de base profite de l'efficace six en ligne de 3,0 litres. Ce moteur, fait d'aluminium et de magnésium, est léger et ses 262 chevaux déplacent le X5 avec une belle aisance. Toutefois, le V8 de 4,8 litres nous donne l'impression de piloter un ultra léger. Les 2420 kg du X5 ne semblent plus exister. Bien sûr, cela se fait au détriment d'une consommation d'essence grotesque; près de 15 litres aux 100 kilomètres lors de notre semaine d'essai, en été ! C’est ici que s’immisce l’excitante alternative Diesel avec une cote combinée de 9,1 litres aux 100 km. Les trois moteurs sont servis par une transmission automatique à six vitesses Steptronic avec mode manuel. L'hiver venu, on profite de la traction intégrale Xdrive, un exemple de raffinement et d'efficacité qui nous permet d'affronter les pires conditions avec confiance.

Comportement

De tous les utilitaires que j'ai conduis, le X5 est celui qui m'a le plus donné l'impression de flotter sur un nuage. L'efficacité de la suspension et des amortisseurs défie l'imaginaire. Et, question de nous titiller encore plus, la tenue de route est tout simplement renversante. Il faut vraiment attaquer une courbe de façon très agressive pour saisir l'ampleur des capacités routières du X5. Mes passagers ont littéralement blanchi à l'approche d'un virage duquel ils ne croyaient jamais sortir; silence, on tourne ! C'est simple, le X5 colle à la route et avale le bitume avec une facilité déconcertante.

Conclusion

À plus de 80 000 $ l'exemplaire bien équipé -rappelez-vous du livret d'options – c'est un pensez-y bien. N'hésitez pas à comparer avec ce qu'offre la concurrence qui ne fait pas dans la dentelle non plus. Mais si vos moyens vous le permettent et que quelques autres bolides décorent la devanture de votre manoir…

Deuxième avis : Carl Nadeau

Le format du X5 est particulièrement imposant, on est loin de la petite berline de Série 3. Pourtant, l'ADN de BMW demeure présent. Le châssis est rigide, et la suspension bien calibrée, on en réussit presque à oublier le poids du mastodonte. J'aime le fait que le X5 soit présent en toutes circonstances, tant pour se présenter avec style à un rendez-vous d'affaire que pour partir en camping avec la famille ou pour se faire plaisir sur une route sinueuse. Il est vrai que le X6 pousse plus loin la balade sportive, mais le X5 demeure sans contredit l'un des véhicule les plus agréables de sa catégorie. Les moteurs offrent couple et puissance à souhait, mais vous devrez vous méfier de l'enthousiasme de votre pied droit.

Informations

Warranty <<< PRELIMINARY 2009 WARRANTY >>>

Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Emissions:
4 Years/80,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 71,400.00 $
Frais de transport 1,995.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 73,395.00 $
Prix total sans les options 73,395.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.87
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.91
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.6 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.2 L/100 km
Cruising Range - City 1280.93 mi
Cruising Range - Hwy 1959.08 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Type Gas V8
Displacement 4.8L/293
Fuel System N/A
SAE Net Horsepower @ RPM 350 @ 6300
SAE Net Torque @ RPM 350 @ 3400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 180
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 102.4 ft³
Front Head Room 38.4 in
Front Leg Room 40.0 in
Front Shoulder Room 60.0 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 38.3 in
Second Leg Room 36.6 in
Second Shoulder Room 58.0 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 115.5 in
Length, Overall 191.1 in
Width, Max w/o mirrors 76.1 in
Height, Overall 69.5 in
Track Width, Front 64.7 in
Track Width, Rear 65.0 in
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 61.8 ft³
Cargo Volume to Seat 2 21.9 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 5204 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 6000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 600 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double-Wishbone
Suspension Type - Rear 4-Link
Suspension Type - Rear (Cont.) Self-Levelling Air
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P255/55HR18
Rear Tire Size P255/55HR18
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8.5 in
Rear Wheel Size 18 x 8.5 in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 19.5
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 34.1 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr-Assisted
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 1.18 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.6 x 0.94 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.8L DOHC 32-valve V8 engine -inc: double-VANOS steplessly variable valve timing
  • Fully-electronic "drive-by-wire" throttle system
  • Electronically-controlled engine cooling
  • Engine start/stop button
  • 6-speed Steptronic automatic transmission w/OD
  • Dynamic stability control (DSC-X) -inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), dynamic brake control (DBC), dynamic traction control (DTC), automatic stability control & traction (ASC+T)
  • xDrive all wheel drive system
  • Double wishbone front suspension
  • 4-link integrated self-levelling rear air suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • Engine-speed-sensitive pwr steering
  • 4-wheel ventilated disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Dual exhaust w/chrome rectangular tips
  • Tool kit

EXTERIOR

  • 18" x 8.5" star spoke alloy wheels (style 209)
  • P255/55R18 all-season run-flat tires
  • Pwr glass panorama sunroof
  • Roof rails
  • Black bumpers w/body-colour inserts
  • Front chrome grille w/titanium-look kidney bars
  • Body-colour roof spoiler
  • Black side window frame trim
  • Bi-xenon adaptive automatic headlights w/luminous rings
  • Halogen free-form fog lights w/cornering lights
  • White turn signal indicator lenses
  • Adaptive brake lights
  • Body-colour auto-dimming pwr folding heated mirrors w/blue tint
  • Rain-sensing speed-sensitive windshield wipers w/heated washer jets
  • Rear window wiper w/washer
  • Body-colour door handles

INTERIOR

  • Nevada leather seat trim
  • 10-way pwr heated front bucket seats w/driver seat memory
  • Active anti-whiplash front headrests
  • 60/40 split-folding rear seat w/(3) adjustable head restraints
  • Centre console -inc: armrest, storage compartment, cup holders, (3) 12-volt outlets
  • Rear centre armrest
  • Door entry sills w/"BMW" in chrome
  • Pwr tilt/telescopic steering column w/auto tilt-up
  • 3-spoke multi-function leather-wrapped heated steering wheel
  • Car & key memory w/follow-me-home function
  • Remote keyless entry w/self-charging control -inc: fuel-filler door
  • Coded driveaway protection
  • Tire pressure warning
  • Pwr windows -inc: comfort open/close, anti-trap
  • Central lock switch
  • Alarm system w/interior motion sensor
  • Cruise control
  • Remote interior trunk release
  • BMW assist -inc: 1-year Safety & Security subscription, Bluetooth
  • Front/rear park distance control (PDC)
  • 4-function on-board computer w/check control system
  • iDrive w/6.5" control display
  • Dual-zone auto climate control -inc: micro filter, residual/rest heat & max A/C functions, auto air recirculation, solar sensor
  • Anti-theft AM/FM stereo w/CD player -inc: MP3 capability, RDS, (12) speakers w/(2) subwoofers, auxiliary audio input
  • 3-channel FM diversity antenna system
  • Satellite radio prep
  • Lockable illuminated glove compartment
  • Auto-dimming rearview mirror w/compass
  • Dual visor vanity mirrors w/covers
  • BMW ambiance lighting
  • Front seatback storage nets
  • Fully-finished luggage compartment w/sliding cover
  • 12-volt outlet in luggage compartment

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Fully-integrated road safety technology (FIRST)
  • SMART airbag deployment system
  • Dual front airbags w/occupant sensor
  • Front side-impact airbags
  • Front/rear advanced head protection system (AHPS) curtain airbags
  • All-position 3-point safety belts w/force limiters
  • Front safety belts w/pyrotechnical pretensioners
  • Dynamic stability control (DSC-X) -inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), dynamic brake control (DBC), dynamic traction control (DTC), automatic stability control & traction (ASC+T)
  • Collapsible tube crash technology
  • Crash sensor-inc: fuel cutoff, lights on, door unlock
  • Side-impact protection door reinforcements
  • Interlocking door anchoring system
  • Battery safety terminal (BST)

GREEN LEVY

GREEN LEVY TAX ___ 1000 $

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PAINT

TITANIUM SILVER METALLIC 354 0 $
BLACK SAPPHIRE METALLIC 475 0 $
MONACO BLUE METALLIC A35 0 $
DEEP GREEN METALLIC A43 0 $
SPACE GREY METALLIC A52 0 $
PLATINUM BRONZE METALLIC A53 0 $
MINERAL GREEN METALLIC A70 0 $
VERMILLION RED METALLIC A82 0 $
ALPINE WHITE 300 0 $
JET BLACK 668 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

GREY, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUAD 0 $
BEIGE, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUB4 0 $
SADDLE BROWN, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUD3 0 $
CAMEL, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUD4 0 $
TOBACCO, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUF1 0 $
BLACK, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUSW 0 $
BEIGE, PERFORATED NEVADA LEATHER SEAT TRIM
  • (REQ: 453 Ventilated Seats)
LVB4 0 $
BLACK, PERFORATED NEVADA LEATHER SEAT TRIM
  • (REQ: 453 Ventilated Seats)
LVSW 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

TECHNOLOGY PKG
  • inc: rearview camera, head-up display, DVD-based on-board navigation system, voice control
ZUG 3900 $
SPORT PKG
  • inc: 3-spoke leather-wrapped sport steering wheel, high-gloss shadowline exterior trim, anthracite roof liner, sport suspension, sport seats, 19" x 9.0" Y-spoke alloy wheels (style 211), P255/50R19 run-flat all-season tires
ZUK 1900 $
ACTIVITY PKG
  • inc: aluminum running boards, ski bag, storage compartment pkg, headlamp washers
ZUO 1300 $
DYNAMIC HANDLING PKG
  • inc: active steering, adaptive drive, active roll stabilization, electronic damper control
  • *Replaces Sport Suspension when ordered w/Sport Pkg*
ZUN 4700 $
PREMIUM SOUND PKG
  • inc: professional HiFi sound system, USB audio integration, (16) speakers, (2) subwoofers, digital signal processing (DSP), iPod Y-cable, Sirius satellite radio w/(1) year subscription
ZAR 1750 $
ACTIVE STEERING 217 1500 $
VENTILATED SEATS
  • (REQ: ZCS Comfort Seats, LV__ Perforated Nevada Leather Seat Trim)
453 1200 $
SIRIUS SATELLITE RADIO TUNER 655 650 $
REAR DVD ENTERTAINMENT SYSTEM 6FF 1950 $
USB AUDIO INTEGRATION
  • inc: Y-cable for iPod
6FL 425 $
COMFORT SEATS W/LUMBAR SUPPORT
  • *Replaces sport seats when ordered w/Sport Pkg*
ZCS 1000 $
3RD ROW SEATS
  • inc: rear air suspension
ZUL 1900 $
PREMIUM PKG
  • inc: automatic tailgate, comfort access, soft close doors, manual side sunshades, comfort seats w/lumbar support, heated rear seats, 4-zone auto-climate control
ZUH 3800 $
DARK BAMBOO INTERIOR WOOD TRIM 4AZ 0 $
LIGHT POPLAR INTERIOR WOOD TRIM 4BP 0 $
20" Y-SPOKE ALLOY WHEELS (STYLE 214)
  • inc: 20" x 10" front alloy wheels, 20" x 11.0" rear alloy wheels, P275/40WR20 front run-flat performance tires, P315/35WR20 rear run-flat performance tires
  • (REQ: ZUK Sport Pkg)
  • *Replaces tires & wheels in Sport Pkg*
Z3B 1900 $