facebook

Ford F-150 2010

See other trims

Ford F-150 2010

 

Toujours en tête, mais…

Frédéric Masse

Ceux qui aiment cuisiner le savent. Il n’y a rien de pire que d’essayer de modifier un classique. Vous savez, ce PLAT qui remporte un succès à coup sûr. Puis, un jour, on a l’idée farfelue de le changer pour l’améliorer, se dit-on. On met une épice qu’on croyait pourtant parfaite et hop… le goût change. Pour le meilleur ou pour le pire ? Ça, ça dépend de la personne qui le mange.

Carrosserie

Avouons-le, Ford joue de prudence avec ses camions. Le fascia est devenu plus massif, mais les autres éléments de design demeurent discrets, à l’exception de la version Harley-Davidson, de retour cette année, et de la Raptor SVT, un modèle débridé conçu pour aller hors route. Les ingénieurs se sont donc plutôt attardés aux détails. On peut ainsi se procurer, en option, certains équipements intéressants, comme une échelle rétractable qui permet de monter et de descendre du camion facilement. Ou encore, des marches latérales qui permettent d’accéder aisément au contenu de la caisse par le côté, même si elle est très profonde. Quoique cet hiver, avec la glace, j’ai eu bien des difficultés à les refermer. La F offre toujours le choix de trois cabines : régulière, double et Super Crew, ainsi que trois longueurs de plateau : 5,5, 6,5 et 8 pieds.

Habitacle

C’était l’une des grandes forces de la F, et ça l’est encore. C’est solide, bien ficelé, superbement insonorisé, et il y amplement d’espace de rangement. Les sièges offrent un merveilleux maintien. La place pour les passagers arrière dans la Super Crew est gargantuesque, et le plancher complètement plat est un atout de taille. Vraiment, je ne trouve pas de grands défauts à l’intérieur de cette camionnette… quand elle est bien équipée. Il faut aussi souligner les résultats impressionnants en matière de tests de collision. Que voulez-vous de plus ? Ah oui, un volant télescopique s.v.p.

Mécanique

On trouve un V8 Triton de 5,4 litres sous le capot. On compte sur 310 chevaux  (71 chevaux de moins que le 5,7-litres de la Tundra, 80 de moins que le Hemi de la Ram et 93 de moins que le 6,2-litres de la Sierra) et un couple de 365 livres-pieds sous le pied droit. On y a ajouté une boîte de vitesses automatique à 6 rapports. Le résultat ? Un fonctionnement plus doux et, selon Ford, une économie de carburant accrue. Dans la réalité, je n’y ai pas vu beaucoup de différence. Toutefois, ce changement donne l’impression que la F a besoin d’un coup de pied où vous savez quand on sollicite le moteur. Les accélérations et les reprises ne sont donc pas impressionnantes. Il faut aussi savoir que Ford offre deux autres mécaniques, soit deux V8 de 4,6 litres.

Comportement

La F n’est pas aussi agile que la nouvelle Ram, mais fait bonne figure sur la route. Il faut dire que la construction solide de la machine (comprendre utilisation de lames plutôt que de ressorts comme la Ram) résulte en quelques sauts sur une chaussée dégradée. Mais, somme toute, la F demeure stable et confortable. Pour une camionnette, la direction est assez précise. Quand on peut offrir la meilleure charge utile de la catégorie avec 1374 kilos et une capacité de remorquage de 5216 kilos, disons qu’il serait difficile de critiquer les limites de la camionnette en virage. On s’en tape… elle n’est pas conçue pour cela. Sachez qu’il n’y a TOUJOURS pas de système à quatre roues motrices à prise permanente. Aussi, le diamètre de braquage épouvantable de la F en fait l’ennemi public numéro un des centres commerciaux.

Conclusion

J’aime toujours autant la F. Mais, je ne suis plus aussi tranchant que par le passé. Elle demeure, à mon avis et malgré ses petits défauts, la référence dans la catégorie, si on cherche un vrai travailleur. Mais, la nouvelle Dodge Ram parviendra certainement à lui voler plus de parts de marché. Mais, encore aucun de ces concurrentes ne parvient encore à concocter un si savoureux et SOLIDE mélange… même en y mettant plus d’épices.

Forces


 


Espace dans la Super Crew


Charge utile et capacité de remorquage


Confort général


Présentation de l’habitacle dans les modèles bien équipés


Boîte de vitesses automatique à 6 rapports


Options intéressantes


 


 

Faiblesses


 


Diamètre de braquage


Absence d’un système à quatre roues en prise permanente


Accélérations et reprises face à la concurrence

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 33,899.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 35,299.00 $
Prix total sans les options 35,299.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5888

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3300 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3500 lbs
Curb Weight - Front 2951 lbs
Curb Weight - Rear 2030 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 349.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1470.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4981.00 lbs
As Spec'd Payload 1769.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1769.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 12900 lbs
Gross Axle Weight Rating 6800.00 lbs
Curb Weight 4981.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1819.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6750.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 7700 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 1155 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Fully Boxed Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear 2-Stage Leaf Spring
Spring Capacity - Front 3300 lbs
Spring Capacity - Rear 3800 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3450 lbs
Axle Capacity - Rear 3500 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.55
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front 36.1 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32.0 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Tires
Front Tire Order Code T7B
Rear Tire Order Code T7B
Spare Tire Order Code T7B
Front Tire Size P235/75R17
Rear Tire Size P235/75R17
Spare Tire Size P235/75R17
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 20.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 41.7 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.55 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 98.4 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code 446
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model BW 44-06
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.64
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.2 L/100 km
Cruising Range - City 1552.53 mi
Cruising Range - Hwy 2267.92 mi
Engine
Engine Order Code 998
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 292 @ 5700
SAE Net Torque @ RPM 320 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 15.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 3
Front Head Room 41.0 in
Front Leg Room 41.4 in
Front Shoulder Room 66.6 in
Front Hip Room 60.5 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 125.8 in
Length, Overall w/o rear bumper 213.1 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.9 in
Height, Overall 76.0 in
Overhang, Front 38.5 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 34.8 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 78.8 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 65.2 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.4 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A

MECHANICAL

  • 4.6L EFI 24-valve V8 engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • Engine block heater
  • Electronic shift-on-the-fly transfer case
  • 4-wheel drive
  • 72-amp/hr HD maintenance-free battery
  • 155 amp alternator
  • (2) front tow hooks
  • 6-1/2' pickup box w/(4) cargo box tie down hooks
  • Long-spindle double wishbone coil-over-shock front axle
  • Front coil springs
  • Rear 2-stage variable rate leaf springs
  • HD shock absorbers
  • Pwr rack & pinion steering
  • Easy Fuel capless fuel filler
  • Single exhaust
  • 2-ton jack

EXTERIOR

  • (5) P235/75R17 all-terrain BSW tires
  • 17" machined painted aluminum wheels
  • Rear underframe winch-type spare tire carrier w/safety catch
  • Chrome front/rear step bumpers -inc: body-colour upper fascia, black front valance
  • Black front/rear stone cuffs
  • Chrome bar-style grille -inc: chrome surround, black mesh
  • Bright headlamps w/autolamp
  • Cargo lamp
  • Black pwr mirrors
  • Fixed rear window
  • Rear window privacy glass
  • Interval wipers
  • Removable tailgate w/key lock & lift assist
  • Black door & tailgate handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD player -inc: clock, speed-compensated volume, aux audio input jack
  • SIRIUS satellite radio w/6-month subscription

INTERIOR

  • Premium cloth 40/20/40 split bench seat -inc: manual driver lumbar, armrest, storage, cupholders
  • Colour-coordinated carpet
  • Carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Colour-coordinated urethane steering wheel
  • Instrumentation -inc: tachometer, fuel gauge, voltmeter, oil pressure, engine coolant temp, odometer
  • Outside temp display
  • Display centre -inc: warning message, text function
  • Pwr front windows w/1-touch driver down
  • Delayed accessory pwr
  • Pwr locks
  • Remote keyless entry -inc: (2) fobs, illuminated entry, panic button
  • Speed control
  • SecuriLock anti-theft ignition
  • Manual air conditioning
  • Air conditioning registers -inc: chrome rings, obsidian vanes
  • Glove box
  • Front aux pwr point
  • Front grab handles
  • Dual covered visor mirrors
  • Front dome lamp
  • Fade-to-off interior lamps w/integrated map lamps

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Roll Stability Control w/trailer sway control
  • Dual-stage front airbags w/passenger occupancy sensor
  • Side-impact airbags
  • Safety canopy curtain airbags
  • MyKey system -inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Belt-Minder w/audio mute
  • 3-point seat belts w/outboard height adjustable shoulder belts
  • Autolock features for child safety seats
  • Tire pressure monitoring system
  • Dual note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L EFI 24-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
998 0 $
5.4L EFI 24-VALVE FLEX-FUEL V8 ENGINE
  • inc: FFV tailgate badge
99V 650 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
446 0 $

AXLE

3.55 AXLE RATIO X19 0 $
3.31 AXLE RATIO
  • (REQ: 99V Engine)
X27 0 $
3.55 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL
  • (REQ: 99V Engine)
XH9 400 $
3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL
  • (REQ: 998 Engine)
XB6 400 $

SERIES ORDER CODE

XLT SERIES ORDER CODE 507A 0 $

TIRES

(5) P235/75R17 ALL-TERRAIN BSW TIRES
  • (STD)
T7B 0 $
(5) P265/70R17 ALL-TERRAIN OWL TIRES T7H 220 $
(5) LT245/75R17E ALL-TERRAIN BSW TIRES T7E 340 $

PAINT SCHEME

MONOTONE PAINT ___ 0 $
TWO-TONE PAINT 954 400 $

PRIMARY PAINT

DARK BLUE PEARL METALLIC DX 0 $
BRIGHT RED E4 0 $
PUEBLO GOLD METALLIC G3 0 $
BLUE FLAME SZ 0 $
TUXEDO BLACK UH 0 $
STERLING GRAY METALLIC UJ 0 $
ROYAL RED UK 0 $
INGOT SILVER UX 0 $
OXFORD WHITE YZ 0 $
RED CANDY DUAL-COAT METALLIC U6 300 $

SECONDARY PAINT

INGOT SILVER UX 0 $

SEAT TRIM

TAN, PREMIUM CLOTH SEAT TRIM MW 0 $
MEDIUM STONE, PREMIUM CLOTH SEAT TRIM ME 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

TOW & GO PKG
  • (REQ: 99V Engine) (REQ: 535 Trailer Tow Pkg) (REQ: XH9 Axle Ratio w/Limited Slip Differential)
  • *DISCOUNT*
66T -475 $
CREW CHIEF (TELEMATICS) BY MICROLISE
  • inc: onboard device for tracking vehicle location, speed & idle time, vehicle diagnostics & maintenance reports. Requires additional subscription service.
  • (N/A w/52G SYNC or 58I In-Dash Computer)
  • *Deletes STD satellite radio*
47C 475 $
TOOL LINK BY DEWALT
  • inc: 50 remote frequency ID tags for tagging tools
  • (REQ: 58I In-Dash Computer) (N/A w/68M Cargo Management System)
47T 1250 $
CABLE LOCK BY MASTER LOCK
  • inc: 9.5' retractable cable to secure items in the bed of the truck
  • *Deletes STD cargo tie down hooks* *Dealer Installed*
47S 200 $
TRAILER BRAKE CONTROLLER
  • (REQ: 535 Trailer Tow Pkg) (REQ: 595 Fog Lamps)
67T 300 $
SKID PLATES
  • inc: fuel tank skid plate, transfer case skid plate, cross member skid plate
413 120 $
BOX ACCESS STEPS 63S 300 $
FOG LAMPS 595 220 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET
  • *STD in BC, Man, NB, Ont & Sask*
153 0 $
STOWABLE BED EXTENDER 63E 350 $
CARGO MANAGEMENT SYSTEM
  • inc: (4) tie-down cleats
68M 230 $
TAILGATE STEP 63T 300 $
SYNC VOICE-ACTIVATED COMMUNICATIONS & ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist, auto-dimming rearview mirror
52G 500 $
KEYLESS ENTRY DRIVER KEYPAD 67K 70 $
PWR ADJUSTABLE PEDALS 17P 200 $
REAR WINDOW DEFROSTER
  • (N/A w/433 Manual Sliding Rear Window)
57Q 300 $
REVERSE SENSING SYSTEM
  • (REQ: 535 Trailer Tow Pkg)
76R 400 $
REARVIEW CAMERA SYSTEM
  • inc: backup camera, video display
76C 500 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
IN-DASH COMPUTER BY MAGNETI MARELLI
  • inc: in-dash computer w/Microsoft Auto, touch screen, radio & internet functionality, wireless keyboard, wireless mouse, Garmin navigation system
  • (N/A w/52G SYNC)
  • *Deletes STD stereo & satellite radio*
58I 1400 $
PREMIUM AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, clock, speed-compensated volume, aux audio input jack
586 400 $
TRAILER TOW PKG
  • inc: class IV bumper-mounted hitch receiver, 7-pin wiring harness, upgraded radiator, super engine cooling, upgraded aux trans oil cooler
  • *This pkg is required for towing over 1814 kg (5000 lb)*
535 480 $
POLISHED STEEL CAB STEPS TUBULAR RUNNING BOARDS 18F 640 $
BLACK PWR HEATED SIGNAL MIRRORS
  • inc: auto-dimming rearview mirror w/compass
54H 370 $
BLACK MANUAL TELESCOPING PWR HEATED TRAILER TOW SIGNAL MIRRORS
  • inc: puddle lamps
54P 360 $
MANUAL SLIDING REAR WINDOW
  • (N/A w/57Q Rear Defroster)
433 200 $
BLACK VINYL FLOORING
  • (N/A w/47R Rubber Floor Mats)
16G 0 $
FULL COVERAGE RUBBER FLOOR MATS
  • (N/A w/16G Vinyl Flooring)
47R 100 $