facebook

Ford F-150 2010

See other trims

Ford F-150 2010

 

Toujours en tête, mais…

Frédéric Masse

Ceux qui aiment cuisiner le savent. Il n’y a rien de pire que d’essayer de modifier un classique. Vous savez, ce PLAT qui remporte un succès à coup sûr. Puis, un jour, on a l’idée farfelue de le changer pour l’améliorer, se dit-on. On met une épice qu’on croyait pourtant parfaite et hop… le goût change. Pour le meilleur ou pour le pire ? Ça, ça dépend de la personne qui le mange.

Carrosserie

Avouons-le, Ford joue de prudence avec ses camions. Le fascia est devenu plus massif, mais les autres éléments de design demeurent discrets, à l’exception de la version Harley-Davidson, de retour cette année, et de la Raptor SVT, un modèle débridé conçu pour aller hors route. Les ingénieurs se sont donc plutôt attardés aux détails. On peut ainsi se procurer, en option, certains équipements intéressants, comme une échelle rétractable qui permet de monter et de descendre du camion facilement. Ou encore, des marches latérales qui permettent d’accéder aisément au contenu de la caisse par le côté, même si elle est très profonde. Quoique cet hiver, avec la glace, j’ai eu bien des difficultés à les refermer. La F offre toujours le choix de trois cabines : régulière, double et Super Crew, ainsi que trois longueurs de plateau : 5,5, 6,5 et 8 pieds.

Habitacle

C’était l’une des grandes forces de la F, et ça l’est encore. C’est solide, bien ficelé, superbement insonorisé, et il y amplement d’espace de rangement. Les sièges offrent un merveilleux maintien. La place pour les passagers arrière dans la Super Crew est gargantuesque, et le plancher complètement plat est un atout de taille. Vraiment, je ne trouve pas de grands défauts à l’intérieur de cette camionnette… quand elle est bien équipée. Il faut aussi souligner les résultats impressionnants en matière de tests de collision. Que voulez-vous de plus ? Ah oui, un volant télescopique s.v.p.

Mécanique

On trouve un V8 Triton de 5,4 litres sous le capot. On compte sur 310 chevaux  (71 chevaux de moins que le 5,7-litres de la Tundra, 80 de moins que le Hemi de la Ram et 93 de moins que le 6,2-litres de la Sierra) et un couple de 365 livres-pieds sous le pied droit. On y a ajouté une boîte de vitesses automatique à 6 rapports. Le résultat ? Un fonctionnement plus doux et, selon Ford, une économie de carburant accrue. Dans la réalité, je n’y ai pas vu beaucoup de différence. Toutefois, ce changement donne l’impression que la F a besoin d’un coup de pied où vous savez quand on sollicite le moteur. Les accélérations et les reprises ne sont donc pas impressionnantes. Il faut aussi savoir que Ford offre deux autres mécaniques, soit deux V8 de 4,6 litres.

Comportement

La F n’est pas aussi agile que la nouvelle Ram, mais fait bonne figure sur la route. Il faut dire que la construction solide de la machine (comprendre utilisation de lames plutôt que de ressorts comme la Ram) résulte en quelques sauts sur une chaussée dégradée. Mais, somme toute, la F demeure stable et confortable. Pour une camionnette, la direction est assez précise. Quand on peut offrir la meilleure charge utile de la catégorie avec 1374 kilos et une capacité de remorquage de 5216 kilos, disons qu’il serait difficile de critiquer les limites de la camionnette en virage. On s’en tape… elle n’est pas conçue pour cela. Sachez qu’il n’y a TOUJOURS pas de système à quatre roues motrices à prise permanente. Aussi, le diamètre de braquage épouvantable de la F en fait l’ennemi public numéro un des centres commerciaux.

Conclusion

J’aime toujours autant la F. Mais, je ne suis plus aussi tranchant que par le passé. Elle demeure, à mon avis et malgré ses petits défauts, la référence dans la catégorie, si on cherche un vrai travailleur. Mais, la nouvelle Dodge Ram parviendra certainement à lui voler plus de parts de marché. Mais, encore aucun de ces concurrentes ne parvient encore à concocter un si savoureux et SOLIDE mélange… même en y mettant plus d’épices.

Forces


 


Espace dans la Super Crew


Charge utile et capacité de remorquage


Confort général


Présentation de l’habitacle dans les modèles bien équipés


Boîte de vitesses automatique à 6 rapports


Options intéressantes


 


 

Faiblesses


 


Diamètre de braquage


Absence d’un système à quatre roues en prise permanente


Accélérations et reprises face à la concurrence

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 50,299.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 51,699.00 $
Prix total sans les options 51,699.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 7268

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3900 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3500 lbs
Curb Weight - Front 3376 lbs
Curb Weight - Rear 2605 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 524.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 895.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5981.00 lbs
As Spec'd Payload 1019.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1019.00 lbs
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 7400.00 lbs
Curb Weight 5981.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1419.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7000.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 6000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 900 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Fully Boxed Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear 2-Stage Leaf Spring
Spring Capacity - Front 3750 lbs
Spring Capacity - Rear 3500 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3450 lbs
Axle Capacity - Rear 3500 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 4.10
Axle Ratio (:1) - Rear 4.10
Shock Absorber Diameter - Front 47.0 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 47.0 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.08 in
Tires
Front Tire Size P275/45R22
Rear Tire Size P275/45R22
Spare Tire Size P275/45R22
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 20.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 44.6 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.55 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 98.4 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code 446
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model BW 44-06
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.64
Mileage
EnerGuide Estimate - City 18.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.7 L/100 km
Cruising Range - City 1264.09 mi
Cruising Range - Hwy 1821.48 mi
Engine
Engine Order Code 996
Engine Type Gas V8
Displacement 6.2L/379
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 411 @ 5500
SAE Net Torque @ RPM 434 @ 4500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 15.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 41.0 in
Front Leg Room 41.4 in
Front Shoulder Room 65.9 in
Front Hip Room 60.5 in
Second Head Room 39.7 in
Second Leg Room 33.4 in
Second Shoulder Room 65.7 in
Second Hip Room 65.4 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 133.3 in
Length, Overall w/o rear bumper 220.9 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 86.3 in
Height, Overall 78.4 in
Overhang, Front 38.4 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 36.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 67.0 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 65.2 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.4 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Ext'd Cab Cargo Volume 44.8 ft³

MECHANICAL

  • 6.2L EFI 16-valve V8 engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD -inc: SVT-specific off-road mode shift schedule
  • Engine block heater
  • Hood w/air extractors
  • Electronic shift-on-the-fly transfer case
  • 4-wheel drive
  • 72-amp/hr HD maintenance-free battery
  • 155 amp alternator
  • Trailer tow pkg -inc: class IV bumper-mounted hitch receiver, 7-pin wiring harness, upgraded radiator, super engine cooling, upgraded aux trans oil cooler
  • Front/rear tow hooks
  • Skid plates -inc: hd front & engine
  • 5-1/2' pickup box w/(4) cargo box tie down hooks
  • Flared pickup box outers
  • Long-spindle double wishbone coil-over-shock front axle
  • Front coil springs
  • Rear 2-stage variable rate leaf springs
  • Long travel suspension
  • High-performance off-road shocks
  • Pwr rack & pinion steering
  • Steering rack travel/boost curve
  • Easy Fuel capless fuel filler
  • Dual outlet muffler
  • Jack w/SVT decal & tool bag

EXTERIOR

  • LT315/70R17D all-terrain BSW tires -inc: full-size spare tire
  • 17" painted aluminum wheels
  • Rear underframe winch-type spare tire carrier w/safety catch
  • Front/rear bumpers w/body-colour fascia
  • Cast aluminum running boards & body armour
  • Flared front fenders w/air extractors
  • Black front/rear stone cuffs
  • 3-bar black brick wall front grille
  • Bright headlamps w/autolamp
  • Integrated marker lights
  • Coloured headlamps & smoked tail lamps w/black bezel
  • Cargo lamp
  • Pwr heated signal mirrors -inc: mirror memory, driver auto-dimming
  • Pwr sliding rear window
  • Rear window privacy glass
  • Interval wipers
  • Removable tailgate w/key lock & lift assist
  • Black door & tailgate handles

ENTERTAINMENT

  • Sony AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer -inc: MP3 capability, speed-compensated volume, aux audio input jack, subwoofer
  • SIRIUS satellite radio w/6-month subscription
  • SYNC voice-activated communications & entertainment system -inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist

INTERIOR

  • Leather 10-way pwr heated front captains chairs -inc: manual driver lumbar, driver seat memory
  • Vinyl 60/40 flip-up split bench rear seat
  • Front flow-through console -inc: switches for hill descent & easy off-road mode, aux switch pkg
  • Colour-coordinated carpet
  • Front/rear rubber floor mats w/SVT logo
  • Tilt steering column
  • Leather-wrapped steering wheel -inc: thumb pads
  • Instrumentation -inc: tachometer, fuel gauge, voltmeter, oil pressure, engine coolant temp, odometer
  • Outside temp display
  • Display centre -inc: warning message, text function
  • Pwr windows w/1-touch driver down
  • Delayed accessory pwr
  • Pwr locks
  • Keyless entry driver keypad
  • Pwr adjustable pedals -inc: pedal memory
  • Remote keyless entry -inc: (2) fobs, illuminated entry, panic button
  • Speed control
  • SecuriLock anti-theft ignition
  • Dual-zone automatic temp control
  • Air conditioning registers -inc: chrome rings, obsidian vanes
  • Rear window defroster
  • IP centre stack & door trim applique finish
  • Glove box
  • Front/rear aux pwr point
  • Front grab handles
  • Auto-dimming rearview mirror
  • Overhead console w/(2) storage bins
  • Dual covered visor mirrors
  • Front/rear dome lamps
  • Fade-to-off interior lamps w/integrated map lamps
  • Seatback map pockets

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Roll Stability Control w/trailer sway control
  • Hill descent/easy off-road mode
  • Dual-stage front airbags w/passenger occupancy sensor
  • Side-impact airbags
  • Safety canopy curtain airbags
  • MyKey system -inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Belt-Minder w/audio mute
  • Front seat belts -inc: outboard height adjustable shoulder belts, 2-point centre lap belt
  • 3-point seat belts in all rear positions
  • Autolock features for child safety seats
  • Tire pressure monitoring system
  • Dual note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

6.2L EFI 16-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
996 0 $
5.4L EFI 24-VALVE FLEX-FUEL V8 ENGINE
  • inc: FFV tailgate badge
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
99V 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: SVT-specific off-road mode shift schedule (STD)
446 0 $

AXLE

4.10 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL
  • inc: electronic locking rear axle
___ 0 $

SERIES ORDER CODE

RAPTOR SERIES ORDER CODE 517A 0 $

PAINT SCHEME

MONOTONE PAINT ___ 0 $

PRIMARY PAINT

BLUE FLAME SZ 0 $
TUXEDO BLACK UH 0 $
MOLTEN ORANGE UY 0 $
OXFORD WHITE YZ 0 $

SEAT TRIM

BLACK, LEATHER SEAT TRIM 7B 0 $
BLACK W/ORANGE, LEATHER SEAT TRIM
  • inc: rear vinyl seat w/orange accents, orange accent IP centre stack applique finish, orange accent door panel applique finish
8B 500 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

SVT GRAPHICS PKG
  • inc: bold high-impact rear multi-colour read through graphics on pickup box & rear of cab
55G 1300 $
TRAILER BRAKE CONTROLLER 67T 300 $
PWR MOONROOF
  • inc: 1-touch open/close
  • *Replaces STD overhead console dual-bin system w/single bin*
43M 1300 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET
  • *STD in BC, Man, NB, Ont & Sask*
153 0 $
STOWABLE BED EXTENDER 63E 350 $
TAILGATE STEP 63T 300 $
REARVIEW CAMERA SYSTEM
  • inc: backup camera, video display
76C 500 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
NAVIGATION RADIO
  • *PRICE TO FOLLOW*
58N 0 $