facebook

Ford F-150 2010

See other trims

Ford F-150 2010

 

Toujours en tête, mais…

Frédéric Masse

Ceux qui aiment cuisiner le savent. Il n’y a rien de pire que d’essayer de modifier un classique. Vous savez, ce PLAT qui remporte un succès à coup sûr. Puis, un jour, on a l’idée farfelue de le changer pour l’améliorer, se dit-on. On met une épice qu’on croyait pourtant parfaite et hop… le goût change. Pour le meilleur ou pour le pire ? Ça, ça dépend de la personne qui le mange.

Carrosserie

Avouons-le, Ford joue de prudence avec ses camions. Le fascia est devenu plus massif, mais les autres éléments de design demeurent discrets, à l’exception de la version Harley-Davidson, de retour cette année, et de la Raptor SVT, un modèle débridé conçu pour aller hors route. Les ingénieurs se sont donc plutôt attardés aux détails. On peut ainsi se procurer, en option, certains équipements intéressants, comme une échelle rétractable qui permet de monter et de descendre du camion facilement. Ou encore, des marches latérales qui permettent d’accéder aisément au contenu de la caisse par le côté, même si elle est très profonde. Quoique cet hiver, avec la glace, j’ai eu bien des difficultés à les refermer. La F offre toujours le choix de trois cabines : régulière, double et Super Crew, ainsi que trois longueurs de plateau : 5,5, 6,5 et 8 pieds.

Habitacle

C’était l’une des grandes forces de la F, et ça l’est encore. C’est solide, bien ficelé, superbement insonorisé, et il y amplement d’espace de rangement. Les sièges offrent un merveilleux maintien. La place pour les passagers arrière dans la Super Crew est gargantuesque, et le plancher complètement plat est un atout de taille. Vraiment, je ne trouve pas de grands défauts à l’intérieur de cette camionnette… quand elle est bien équipée. Il faut aussi souligner les résultats impressionnants en matière de tests de collision. Que voulez-vous de plus ? Ah oui, un volant télescopique s.v.p.

Mécanique

On trouve un V8 Triton de 5,4 litres sous le capot. On compte sur 310 chevaux  (71 chevaux de moins que le 5,7-litres de la Tundra, 80 de moins que le Hemi de la Ram et 93 de moins que le 6,2-litres de la Sierra) et un couple de 365 livres-pieds sous le pied droit. On y a ajouté une boîte de vitesses automatique à 6 rapports. Le résultat ? Un fonctionnement plus doux et, selon Ford, une économie de carburant accrue. Dans la réalité, je n’y ai pas vu beaucoup de différence. Toutefois, ce changement donne l’impression que la F a besoin d’un coup de pied où vous savez quand on sollicite le moteur. Les accélérations et les reprises ne sont donc pas impressionnantes. Il faut aussi savoir que Ford offre deux autres mécaniques, soit deux V8 de 4,6 litres.

Comportement

La F n’est pas aussi agile que la nouvelle Ram, mais fait bonne figure sur la route. Il faut dire que la construction solide de la machine (comprendre utilisation de lames plutôt que de ressorts comme la Ram) résulte en quelques sauts sur une chaussée dégradée. Mais, somme toute, la F demeure stable et confortable. Pour une camionnette, la direction est assez précise. Quand on peut offrir la meilleure charge utile de la catégorie avec 1374 kilos et une capacité de remorquage de 5216 kilos, disons qu’il serait difficile de critiquer les limites de la camionnette en virage. On s’en tape… elle n’est pas conçue pour cela. Sachez qu’il n’y a TOUJOURS pas de système à quatre roues motrices à prise permanente. Aussi, le diamètre de braquage épouvantable de la F en fait l’ennemi public numéro un des centres commerciaux.

Conclusion

J’aime toujours autant la F. Mais, je ne suis plus aussi tranchant que par le passé. Elle demeure, à mon avis et malgré ses petits défauts, la référence dans la catégorie, si on cherche un vrai travailleur. Mais, la nouvelle Dodge Ram parviendra certainement à lui voler plus de parts de marché. Mais, encore aucun de ces concurrentes ne parvient encore à concocter un si savoureux et SOLIDE mélange… même en y mettant plus d’épices.

Forces


 


Espace dans la Super Crew


Charge utile et capacité de remorquage


Confort général


Présentation de l’habitacle dans les modèles bien équipés


Boîte de vitesses automatique à 6 rapports


Options intéressantes


 


 

Faiblesses


 


Diamètre de braquage


Absence d’un système à quatre roues en prise permanente


Accélérations et reprises face à la concurrence

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 33,299.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 34,699.00 $
Prix total sans les options 34,699.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5888

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 4050 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 4800 lbs
Curb Weight - Front 3163 lbs
Curb Weight - Rear 2322 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 887.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 2478.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5485.00 lbs
As Spec'd Payload 3365.00 lbs
Maximum Payload Capacity -5485.00 lbs
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 8850.00 lbs
Curb Weight 5485.00 lbs
Reserve Axle Capacity 3365.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 8850.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Fully Boxed Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear 2-Stage Leaf Spring
Spring Capacity - Front 4050 lbs
Spring Capacity - Rear 4900 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3150 lbs
Axle Capacity - Rear 3500 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 36.1 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32.0 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Tires
Front Tire Order Code T7E
Rear Tire Order Code T7E
Spare Tire Order Code T7E
Front Tire Size LT245/75R17E
Rear Tire Size LT245/75R17E
Spare Tire Size LT245/75R17E
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Steel
Rear Wheel Material Steel
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 17.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 52.3 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.55 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 98.4 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code 446
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.2 L/100 km
Cruising Range - City 1552.53 mi
Cruising Range - Hwy 2267.92 mi
Engine
Engine Order Code 99V
Engine Type Gas/Ethanol V8
Displacement 5.4L/330
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 310 @ 5000
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 3500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.9 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 6
Front Head Room 41.0 in
Front Leg Room 41.4 in
Front Shoulder Room 66.6 in
Front Hip Room 60.5 in
Second Head Room 39.7 in
Second Leg Room 33.4 in
Second Shoulder Room 66.8 in
Second Hip Room 66.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 163.2 in
Length, Overall w/o rear bumper 250.3 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.9 in
Height, Overall 75.9 in
Overhang, Front 38.5 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 34.9 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 67.0 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 65.2 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.4 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Ext'd Cab Cargo Volume 44.8 ft³

MECHANICAL

  • 5.4L EFI 24-valve flex-fuel V8 engine -inc: FFV tailgate badge
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • Engine block heater
  • Rear wheel drive
  • Super engine cooling -inc: upgraded radiator & aux trans oil cooler
  • 72-amp/hr HD maintenance-free battery
  • 155 amp alternator
  • HD frame & axle
  • 5-1/2' pickup box w/(4) cargo box tie down hooks
  • Long-spindle double wishbone coil-over-shock front axle
  • Front coil springs
  • Upgraded springs
  • Rear 2-stage variable rate leaf springs
  • HD shock absorbers
  • Pwr rack & pinion steering
  • Easy Fuel capless fuel filler
  • Single exhaust
  • 2-ton jack

EXTERIOR

  • (5) LT245/75R17E all-terrain BSW tires
  • 17" 7-lug high capacity argent steel wheels
  • Rear underframe winch-type spare tire carrier w/safety catch
  • Painted sterling silver metallic front/rear step bumpers -inc: black upper fascia, black front valance
  • Black front/rear stone cuffs
  • Black bar-style grille w/black surround
  • Bright headlamps
  • Cargo lamp
  • Black manual mirrors
  • Fixed rear window
  • Rear window solar tint glass
  • Interval wipers
  • Removable tailgate w/key lock & lift assist
  • Black door & tailgate handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/clock

INTERIOR

  • Cloth 40/20/40 split bench front seat
  • Cloth 60/40 flip-up split bench rear seat
  • Black vinyl flooring
  • Tilt steering column
  • Black urethane steering wheel
  • Instrumentation -inc: tachometer, fuel gauge, voltmeter, oil pressure, engine coolant temp, odometer
  • Display centre -inc: warning message, text function
  • SecuriLock anti-theft ignition
  • Manual air conditioning
  • Air conditioning registers -inc: black rings, black vanes
  • Glove box
  • Front aux pwr point
  • Front grab handles
  • Front passenger visor mirror
  • Front dome lamp
  • Integrated map lamps

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Roll Stability Control w/trailer sway control
  • Dual-stage front airbags w/passenger occupancy sensor
  • Side-impact airbags
  • Safety canopy curtain airbags
  • Front seat belts -inc: outboard height adjustable shoulder belts, 2-point centre lap belt
  • 3-point seat belts in all rear positions
  • Autolock features for child safety seats
  • Tire pressure monitoring system
  • Dual note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

MODEL OPTION

MID-BOX PREP PKG
  • *Reduces box from 8' to 5-1/2'* *Orders must include ship-thru code 36E. After placing order contact SVE Canada*
55M 0 $

ENGINE

5.4L EFI 24-VALVE FLEX-FUEL V8 ENGINE
  • inc: FFV tailgate badge (STD)
99V 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
446 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL XB6 0 $

SERIES ORDER CODE

XL SERIES ORDER CODE 502A 0 $

PAINT SCHEME

MONOTONE PAINT ___ 0 $

PRIMARY PAINT

BRIGHT RED E4 0 $
BLUE FLAME SZ 0 $
TUXEDO BLACK UH 0 $
STERLING GRAY METALLIC UJ 0 $
INGOT SILVER UX 0 $
OXFORD WHITE YZ 0 $

SEAT TRIM

MEDIUM STONE, CLOTH SEAT TRIM CE 0 $
MEDIUM STONE, VINYL SEAT TRIM
  • *PRICE TO FOLLOW*
AE 0 $

REQUIRED OPTION

HD PAYLOAD PKG
  • inc: 8200# GVWR, high capacity 17" 7-lug steel wheels, HD shock absorbers, HD frame, HD axle, super engine cooling, upgraded springs, upgraded radiator, upgraded aux trans oil cooler, 9.75" gear set, 3.73 axle ratio w/limited slip differential
627 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

XL DECOR PKG
  • inc: chrome front bumper w/black upper fascia, chrome rear bumper w/step pad
86D 150 $
IN-DASH COMPUTER BY MAGNETI MARELLI
  • inc: in-dash computer w/Microsoft Auto, touch screen, radio & internet functionality, wireless keyboard, wireless mouse, Garmin navigation system
  • (N/A w/52G SYNC)
  • *Deletes STD stereo & satellite radio*
58I 1400 $
AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: clock, speed-compensated volume, aux audio input jack
585 350 $
CREW CHIEF (TELEMATICS) BY MICROLISE
  • inc: onboard device for tracking vehicle location, speed & idle time, vehicle diagnostics & maintenance reports. Requires additional subscription service.
  • (N/A w/52G SYNC or 58I In-Dash Computer)
  • *Deletes STD satellite radio*
47C 475 $
TOOL LINK BY DEWALT
  • inc: 50 remote frequency ID tags for tagging tools
  • (REQ: 58I In-Dash Computer) (N/A w/68M Cargo Management System)
47T 1250 $
CABLE LOCK BY MASTER LOCK
  • inc: 9.5' retractable cable to secure items in the bed of the truck
  • *Deletes STD cargo tie down hooks* *Dealer Installed*
47S 200 $
TRAILER BRAKE CONTROLLER
  • (REQ: 53M Max Trailer Tow Pkg) (w/86D XL Decor Pkg REQ: 595 Fog Lamps)
67T 300 $
FOG LAMPS
  • (REQ: 86D XL Decor Pkg)
595 220 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET
  • *STD in BC, Man, NB, Ont & Sask*
153 0 $
STOWABLE BED EXTENDER 63E 350 $
TAILGATE STEP 63T 300 $
SYNC VOICE-ACTIVATED COMMUNICATIONS & ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist, auto-dimming rearview mirror
  • (REQ: 585 Stereo) (REQ: 52N Speed Control)
52G 500 $
SPEED CONTROL 52N 400 $
MYKEY SYSTEM
  • inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Belt-Minder w/audio mute
  • (REQ: 585 Stereo)
91K 0 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
MAX TRAILER TOW PKG
  • inc: class IV bumper-mounted hitch receiver w/upgraded rear bumper, 7-pin trailer tow wiring harness, super engine cooling, aux trans cooler, trailer brake controller
  • *This pkg is required for towing over 1814 kg (5000 lb)*
53M 1000 $
BLACK MANUAL TELESCOPING TRAILER TOW MIRRORS 54T 160 $
MANUAL SLIDING REAR WINDOW
  • inc: rear window privacy glass
433 250 $
COLOUR-COORDINATED CARPET
  • inc: carpeted floor mats
168 160 $
FULL COVERAGE FRONT/REAR RUBBER FLOOR MATS
  • (REQ: 168 Carpeted Flooring)
47R 100 $