facebook

Ford F-150 2010

See other trims

Ford F-150 2010

 

Toujours en tête, mais…

Frédéric Masse

Ceux qui aiment cuisiner le savent. Il n’y a rien de pire que d’essayer de modifier un classique. Vous savez, ce PLAT qui remporte un succès à coup sûr. Puis, un jour, on a l’idée farfelue de le changer pour l’améliorer, se dit-on. On met une épice qu’on croyait pourtant parfaite et hop… le goût change. Pour le meilleur ou pour le pire ? Ça, ça dépend de la personne qui le mange.

Carrosserie

Avouons-le, Ford joue de prudence avec ses camions. Le fascia est devenu plus massif, mais les autres éléments de design demeurent discrets, à l’exception de la version Harley-Davidson, de retour cette année, et de la Raptor SVT, un modèle débridé conçu pour aller hors route. Les ingénieurs se sont donc plutôt attardés aux détails. On peut ainsi se procurer, en option, certains équipements intéressants, comme une échelle rétractable qui permet de monter et de descendre du camion facilement. Ou encore, des marches latérales qui permettent d’accéder aisément au contenu de la caisse par le côté, même si elle est très profonde. Quoique cet hiver, avec la glace, j’ai eu bien des difficultés à les refermer. La F offre toujours le choix de trois cabines : régulière, double et Super Crew, ainsi que trois longueurs de plateau : 5,5, 6,5 et 8 pieds.

Habitacle

C’était l’une des grandes forces de la F, et ça l’est encore. C’est solide, bien ficelé, superbement insonorisé, et il y amplement d’espace de rangement. Les sièges offrent un merveilleux maintien. La place pour les passagers arrière dans la Super Crew est gargantuesque, et le plancher complètement plat est un atout de taille. Vraiment, je ne trouve pas de grands défauts à l’intérieur de cette camionnette… quand elle est bien équipée. Il faut aussi souligner les résultats impressionnants en matière de tests de collision. Que voulez-vous de plus ? Ah oui, un volant télescopique s.v.p.

Mécanique

On trouve un V8 Triton de 5,4 litres sous le capot. On compte sur 310 chevaux  (71 chevaux de moins que le 5,7-litres de la Tundra, 80 de moins que le Hemi de la Ram et 93 de moins que le 6,2-litres de la Sierra) et un couple de 365 livres-pieds sous le pied droit. On y a ajouté une boîte de vitesses automatique à 6 rapports. Le résultat ? Un fonctionnement plus doux et, selon Ford, une économie de carburant accrue. Dans la réalité, je n’y ai pas vu beaucoup de différence. Toutefois, ce changement donne l’impression que la F a besoin d’un coup de pied où vous savez quand on sollicite le moteur. Les accélérations et les reprises ne sont donc pas impressionnantes. Il faut aussi savoir que Ford offre deux autres mécaniques, soit deux V8 de 4,6 litres.

Comportement

La F n’est pas aussi agile que la nouvelle Ram, mais fait bonne figure sur la route. Il faut dire que la construction solide de la machine (comprendre utilisation de lames plutôt que de ressorts comme la Ram) résulte en quelques sauts sur une chaussée dégradée. Mais, somme toute, la F demeure stable et confortable. Pour une camionnette, la direction est assez précise. Quand on peut offrir la meilleure charge utile de la catégorie avec 1374 kilos et une capacité de remorquage de 5216 kilos, disons qu’il serait difficile de critiquer les limites de la camionnette en virage. On s’en tape… elle n’est pas conçue pour cela. Sachez qu’il n’y a TOUJOURS pas de système à quatre roues motrices à prise permanente. Aussi, le diamètre de braquage épouvantable de la F en fait l’ennemi public numéro un des centres commerciaux.

Conclusion

J’aime toujours autant la F. Mais, je ne suis plus aussi tranchant que par le passé. Elle demeure, à mon avis et malgré ses petits défauts, la référence dans la catégorie, si on cherche un vrai travailleur. Mais, la nouvelle Dodge Ram parviendra certainement à lui voler plus de parts de marché. Mais, encore aucun de ces concurrentes ne parvient encore à concocter un si savoureux et SOLIDE mélange… même en y mettant plus d’épices.

Forces


 


Espace dans la Super Crew


Charge utile et capacité de remorquage


Confort général


Présentation de l’habitacle dans les modèles bien équipés


Boîte de vitesses automatique à 6 rapports


Options intéressantes


 


 

Faiblesses


 


Diamètre de braquage


Absence d’un système à quatre roues en prise permanente


Accélérations et reprises face à la concurrence

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 34,999.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 36,399.00 $
Prix total sans les options 36,399.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5612

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3300 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3800 lbs
Curb Weight - Front 2950 lbs
Curb Weight - Rear 2345 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 350.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1455.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5295.00 lbs
As Spec'd Payload 1605.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1605.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 14800 lbs
Gross Axle Weight Rating 7100.00 lbs
Curb Weight 5295.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1805.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6900.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 9400 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 1410 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Fully Boxed Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear 2-Stage Leaf Spring
Spring Capacity - Front 3300 lbs
Spring Capacity - Rear 3850 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3150 lbs
Axle Capacity - Rear 3500 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front 36.1 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32.0 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Tires
Front Tire Order Code T82
Rear Tire Order Code T82
Spare Tire Order Code T82
Front Tire Size P265/60R18
Rear Tire Size P265/60R18
Spare Tire Size P265/60R18
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8.5 in
Rear Wheel Size 18 x 8.5 in
Spare Wheel Size 18 x 8.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 20.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 47.0 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.55 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 98.4 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code 446
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.7 L/100 km
Cruising Range - City 1617.68 mi
Cruising Range - Hwy 2384.82 mi
Engine
Engine Order Code 998
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 292 @ 5700
SAE Net Torque @ RPM 320 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 15.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 41.0 in
Front Leg Room 41.4 in
Front Shoulder Room 65.9 in
Front Hip Room 60.5 in
Second Head Room 40.3 in
Second Leg Room 43.5 in
Second Shoulder Room 65.6 in
Second Hip Room 64.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 144.5 in
Length, Overall w/o rear bumper 231.7 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.9 in
Height, Overall 74.3 in
Overhang, Front 38.5 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 32.2 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 67.0 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 65.2 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.4 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Ext'd Cab Cargo Volume 57.6 ft³

MECHANICAL

  • 4.6L EFI 24-valve V8 engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • Engine block heater
  • Rear wheel drive
  • 72-amp/hr HD maintenance-free battery
  • 155 amp alternator
  • 5-1/2' pickup box w/(4) cargo box tie down hooks
  • Long-spindle double wishbone coil-over-shock front axle
  • Front coil springs
  • Rear 2-stage variable rate leaf springs
  • HD shock absorbers
  • Pwr rack & pinion steering
  • Easy Fuel capless fuel filler
  • Single chrome tip exhaust
  • 2-ton jack

EXTERIOR

  • (5) P265/60R18 all-season OWL tires
  • 18" machined aluminum wheels w/painted inserts
  • Rear underframe winch-type spare tire carrier w/safety catch
  • Body-colour front/rear bumpers w/body-colour lower valance
  • Accent colour 6" angular step bars
  • Colour-keyed wheel lip mouldings
  • Black front/rear stone cuffs
  • Grille w/body-colour surround & accent colour insert
  • Bright headlamps w/autolamp
  • Fog lamps
  • Cargo lamp
  • Body-colour auto-dimming pwr heated signal mirrors w/memory & reflector
  • Fixed rear window
  • Rear window privacy glass
  • Interval wipers
  • Removable tailgate w/key lock & lift assist
  • Body-colour door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD player -inc: clock, speed-compensated volume, aux audio input jack
  • SIRIUS satellite radio w/6-month subscription

INTERIOR

  • Sport cloth front captains chairs -inc: manual lumbar, armrest, storage, cupholders
  • Pwr driver seat
  • Sport cloth 60/40 flip-up split bench rear seat
  • Front flow-through console
  • Colour-coordinated carpet
  • Front/rear floor mats w/FX2 logo on front
  • Tilt steering column
  • Black leather-wrapped steering wheel
  • Instrumentation -inc: tachometer, fuel gauge, voltmeter, oil pressure, engine coolant temp, odometer
  • Outside temp display
  • Display centre -inc: warning message, text function
  • Pwr windows w/1-touch driver down
  • Delayed accessory pwr
  • Pwr locks
  • Keyless entry driver keypad
  • Remote keyless entry -inc: (2) fobs, illuminated entry, panic button
  • Speed control
  • SecuriLock anti-theft ignition
  • Manual air conditioning
  • Air conditioning registers -inc: chrome rings, obsidian vanes
  • Glove box
  • Front/rear aux pwr point
  • Front grab handles
  • Rear grab handles
  • Auto-dimming rearview mirror w/compass
  • Overhead console w/(2) storage bins
  • Dual covered visor mirrors
  • Front/rear dome lamps
  • Fade-to-off interior lamps w/integrated map lamps
  • Seatback map pockets

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Roll Stability Control w/trailer sway control
  • Dual-stage front airbags w/passenger occupancy sensor
  • Side-impact airbags
  • Safety canopy curtain airbags
  • MyKey system -inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Belt-Minder w/audio mute
  • Front seat belts -inc: outboard height adjustable shoulder belts, 2-point centre lap belt
  • 3-point seat belts in all rear positions
  • Autolock features for child safety seats
  • Child safety rear door locks
  • Tire pressure monitoring system
  • Dual note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

MODEL OPTION

FX2 SPORT PKG
  • inc: auto-dimming rearview mirror w/compass, black leather-wrapped steering wheel, front/rear floor mats w/FX2 logo on front, ebony interior accents, grille w/body-colour surround & accent colour insert, body-colour front/rear bumpers, body-colour lower valance, accent colour 6" angular step bars, single chrome tip exhaust, colour-keyed wheel lip mouldings, body-colour door handles w/keyless entry keypad, headlamps & tail lamps w/accent colour, fog lamps, FX2 Sport decal, FX2 fender badges, body-colour auto-dimming pwr heated exterior signal mirrors w/memory & reflector, sport cloth front captains chairs w/6-way pwr driver seat, flow thru console, 18" machined aluminum wheels w/painted inserts, P265/60R18 all-season OWL tires
86S 2900 $

ENGINE

4.6L EFI 24-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
998 0 $
5.4L EFI 24-VALVE FLEX-FUEL V8 ENGINE
  • inc: FFV tailgate badge
99V 650 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
446 0 $

AXLE

3.55 AXLE RATIO X19 0 $
3.15 AXLE RATIO
  • (REQ: 99V Engine)
X15 0 $
3.31 AXLE RATIO
  • (REQ: 998 Engine)
X27 0 $
3.55 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL XH9 400 $

SERIES ORDER CODE

XLT SERIES ORDER CODE 507A 0 $

TIRES

(5) P265/60R18 ALL-SEASON OWL TIRES
  • (STD)
T82 0 $
P275/55R20 ALL-SEASON OWL TIRES
  • inc: LT275/65R18 all-terrain OWL spare tire
  • (REQ: 99V Engine) (REQ: 642 Wheels)
T2F 710 $

PAINT SCHEME

MONOTONE PAINT ___ 0 $

PRIMARY PAINT

BRIGHT RED E4 0 $
BLUE FLAME SZ 0 $
TUXEDO BLACK UH 0 $
STERLING GRAY METALLIC UJ 0 $
INGOT SILVER UX 0 $
OXFORD WHITE YZ 0 $
RED CANDY DUAL-COAT METALLIC U6 300 $

SEAT TRIM

BLACK, SPORT CLOTH SEAT TRIM RB 0 $
BLACK, SPORT LEATHER SEAT TRIM
  • inc: premium vinyl rear seat w/leather inserts
JB 1300 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

TOW & GO PKG
  • (REQ: 99V Engine) (REQ: 535 Trailer Tow Pkg) (REQ: XH9 Axle Ratio w/Limited Slip Differential)
  • *DISCOUNT*
66T -475 $
CABLE LOCK BY MASTER LOCK
  • inc: 9.5' retractable cable to secure items in the bed of the truck
  • *Deletes STD cargo tie down hooks* *Dealer Installed*
47S 200 $
TRAILER BRAKE CONTROLLER
  • (REQ: 535 Trailer Tow Pkg)
67T 300 $
PWR MOONROOF
  • inc: 1-touch open/close, dual illum visor vanity mirrors
  • *Replaces STD overhead console dual-bin system w/single bin*
43M 1300 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET
  • *STD in BC, Man, NB, Ont & Sask*
153 0 $
STOWABLE BED EXTENDER 63E 350 $
TAILGATE STEP 63T 300 $
SYNC VOICE-ACTIVATED COMMUNICATIONS & ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist, auto-dimming rearview mirror
52G 500 $
PWR ADJUSTABLE PEDALS
  • inc: sport pedals
17P 200 $
REAR WINDOW DEFROSTER
  • (N/A w/433 Manual Sliding Rear Window)
57Q 300 $
REVERSE SENSING SYSTEM
  • (REQ: 535 Trailer Tow Pkg)
76R 400 $
REARVIEW CAMERA SYSTEM
  • inc: backup camera, video display
76C 500 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
TRAILER TOW PKG
  • inc: class IV bumper-mounted hitch receiver, 7-pin wiring harness, upgraded radiator, super engine cooling, upgraded aux trans oil cooler
  • *This pkg is required for towing over 1814 kg (5000 lb)*
535 480 $
20" MACHINED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: 99V Engine) (REQ: T2F Tires)
642 0 $
5" CHROME TUBULAR RUNNING BOARDS 18C 700 $
BLACK MANUAL TELESCOPING PWR HEATED TRAILER TOW SIGNAL MIRRORS
  • inc: puddle lamps
54P 360 $
MANUAL SLIDING REAR WINDOW
  • (N/A w/57Q Rear Defroster)
433 200 $
PWR SLIDING REAR WINDOW
  • inc: dual illum visor vanity mirrors
435 400 $
PREMIUM AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, clock, speed-compensated volume, aux audio input jack
586 400 $
SONY AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, speed-compensated volume, aux audio input jack, subwoofer
58B 780 $
FULL COVERAGE FRONT/REAR RUBBER FLOOR MATS 47R 100 $